Stefan Andersson segrar i årets Götakanallopp, 34 km, med Extreme Type-R

Stefan Andersson kommer ifrån Kungälvs kanotklubb. Han är en duktig kanotist tävlandes i Veterancupen och i andra långdistanssammanhang för Kungälvs kanotklubb

Inför årets Göta kanallopp fick vi förfrågan om vi var intresserade av att han körde för Reval Kayaks Race Team. Reval Kayaks bjöd med glädje in Stefan till att köra för teamet. Vi visste, genom Anders Svensson samt övriga kanotister i teamet, om att det fanns en mycket god kapacitet hos Stefan. Teamets övriga kanotister var upptagna på annat håll och någon var skadad, så det fanns troligtvis även hos Stefan en viss anspänning i att stå upp, i ett  för honom, nytt team.

Det har hårdnat något i konkurrensen på Götakanalloppet ifrån år till år. Det finns en del bland våra konkurrenter som sett en utmaning i att slå det tidigare banrekordet som innehas av Bård Christian Jensen i en Extreme type-R. Det är ett svårslaget tidsrekord med mycket hög snitthastighet. Även Reval Kayaks Race Team har som målsättning att putsa till detta rekord något i framtiden.

I Götakanalloppet kör man med klassificerade kanoter enligt kanotförbundets havskajakregler, K1-lång och K1-Kort. Man tillåts att hjälpa sina kanotister vid lyften. Detta gör att samspel mellan ett serviceteam och kanotist blir en rolig och intressant del i loppet.

Förberedelserna var som alltid noga trots lite kort tid för Stefan att köra in sig i Extremen.  Vid granskining av dom 32 som anmält sig till årets tävling, fanns fjolårets segrare som vi förstod av tid på DKM+ ( 5,34 ) var riktigt bra tränad. Vi kände även till några till som vi vet hade kapacitet att slåss om segern.

Starten på morgonen blev i dimma som relativt snabbt lättade. Till första lyftet i Forsvik kommer 4 man samlade. Urban Wedberg ser ut att bita sig fast på våg bakom Stefan och ser fräsch ut . Lars Sehnert och Esko håller också jämnt tryck i paddeln i det läget. Ett lite ryck ifrån Stefan innan upptaget gör att serviceteamet får lugn och ro i sitt agerande. Det är en bra bit upp till kajkanten vi det lyftet så det går inte att stressa för mycket.

När Stefan senare ger sig iväg har han skaffat sig något mer meter i mellan sig och Urban och där med minskat möjligheten för Urban att  pressa sig upp i nivå med Extremen för att ligga på våg.

Senare efter ca en mils körning så ser vi ifrån Brosundet (som är ett  möjligt serviceställe utan behov av lyft) bort mot horisonten, att Stefan gått på lite hårdare. Dom tre kanotisterna efter honom har tappat  något men samtidigt gått ihop och jagar nu i en klunga en liten bit efter. Urban Wedberg ser ut att göra sitt med en lång dragning ända ifrån det ställe vi ser dom i horisonten fram till Brosundet.

Stefan passerar Brosundet mycket fräsch i det läget och har bra fart i kanoten.

Dom tre gör ett annat rakare vägval än Stefan och det ser ut som att det är där Lars Sehnert slår av sitt roder. Går inte att bedöma klart men det verkar som att Urban går på hårt och Esko just vid passeringen är ansträngd av högt tempo. Lars informerar oss när han passera att hans roder gått av. Han ligger rakt bakom Esko och hänger med fast med paddeltagskorrigeringar.

Serviceteamet åker vidare till Tåtorp för att hjälpa Stefan vid sista lyftet.

Vi står och kikar ut mot viken och beräknar Stefans ankomst. Efter rundningen uppe i sjön Vikens norra spets så kan det vid dålig väderlek vara lite lurigt att gå helt rätt mot ingången till Tåtorp. Nu är det riktigt bra väder och kompasskursen som togs ut på genomgången kvällen innan start visar sig vara rätt och Stefan kommer in bra mot farleden.

Nu visar sig kapaciteten i Stefan och Extremen på ett markant sätt. Stefan har ensamt hållit ett mycket högt tempo. Vi klockar och bedömer att det inte är så långt ifrån tidsrekordets farthållning . Avståndet är utdrygat och Stefan ser fortfarande efter omständigheterna fräsch ut. Han laddar snabbt i med lite extra gel och dryck och har ca fyra km egen körning kvar.

Vi hinner se dom andra tre komma in och lämnar sedan för att ta emot Stefan i målgång.  Vi drar slutsatsen att det nu inte kommer finnas någon av dom andra tre som kan hota teamet från att ta en seger. Farten har i ett snitt varit mycket högt, fram till 30 km, för alla. Stefan inger en trygghet i sitt lugna agerande och vi får känslan att det skall gå vägen när han går ut inför dom sista kilometrarna för ensam körning mot mål. Målgången blir också som vi hoppas, med en seger för Reval Kayaks Race Team….:-)

Vi ser det så här i efterhand som en naturlig följd av ett, ur resursmässigt perspektiv, ruggigt välplanerat lopp av Stefan. Vi skall också säga att vi är glada att respekten för konkurrenterna fanns och att vi inte riskerade mer i ett försök på en rekordtid. Vi behövde segern så väl för hela övriga teamet och det hade varit onödig risk i att köra på annat sätt. Förbaskat bra kört Stefan! Och som sagt hela teamet är ruggigt stolta över segern i årets Götakanallopp 34 km och vet vad som krävs av mental och fysiskt styrka att kunna hålla en hög farthållning ensam.

Teamet passar också på att gratulerar övriga konkurrenter som ligger bakom oss i resultat listan. Vi förstår… vi vet… att dessa kommer tillbaka inför nästa år … ännu mer tränade, ännu mer taggade och med kapacitet att stressa oss. Vi gillar motståndet och ser fram emot en tuff drabbning 2009.

Serviceteamet avslutade dagen med en utställningsaktivitet där vi visade på den Extrem type-R som Stefan körde i loppet. Vi demonstrerade även för många intresserade övriga energieffektiva havskanoter i modellprogrammet. Det är modeller för energieffektiv paddling,  med eller utan last, för race, för motion, samt för rekreation enligt ett koncept vi benämner HydroPerformance.

Ni som är intresserade av att addera till ett nytt tänk till er havs-/långdistanspaddling, kanske byta upp er till någon av våra modeller, tveka inte att återkomma för frågor om konceptet eller visning av modellprogrammet.

Nu står hösten inför antågande och många i raceteamet avslutar sin tävlingssäsong.  För en del av dessa kanotister adderas nu till riktigt bra  långdistanspaddling i havsmiljö, paddling fritt ifrån fritidsbåtar. Det blir ett komplement till vanlig kanotträningen. Även mer specificerad styrketräning och konditionsträning läggs till.

Vi i försäljnings- och serviceteamet skall också passa på att köra hårt för att vara i bra form inför nästa år. Vi skall skapa ett kund-/försäljningsteam som kommer köra parallellt med Race Teamet. Inget mer krav på det teamet än att vi skall ha riktigt roligt när vi sliter och kämpar ihop….:-)

Hälsningar

Reval Kayaks Team

Klass 19.  K-1  Lång/Kort - Havskajak.  Karlsborg-Vassbacken 34 km  start 08:15
Plac. Start nr. Efternamn Förnamn Organisation Klass Antal Tot. tid
1 1902 Andersson (L) Stefan Reval Kayak Racing Team H-50 8 03:07:25
2 1925 Sehnert (L) Lars Linköpings KK H-45 4 03:11:55
3 1934 Niskasari (L) Esko Karlskoga H-50 1 03:13:43
4 1933 Wedberg (L) Urban  Åmåls KF H-40 5 03:15:26
5 1917 Lindgren (L) Mats Kalmar KK H-45 2 03:28:14
6 1905 Cronblad (K) Daniel Vargön H-30 2 03:32:59
7 1918 Lingehed (K) Emil Tibro KK H-22 7 03:38:43
8 1929 Zetterström (L) Zäta KK Glid H-60 13 03:38:46
9 1920 Lundén (L) Joakim Saltsjö-Boo H-40 1 03:51:49
10 1906 Engberg (K) Magnus Fagervik KK H-35 3 03:54:30
11 1919 Ljungström (K) Håkan Sjötorp H-65 6 04:04:13
12 1907 Falconer (L) Jonas Djursholm H-50 3 04:04:38
13 1903 Bengtsson (K) Jan Brunnsvikens KK H-45 4 04:06:04
14 1932 Rondahl (L) Jan Bromma H-50 1 04:08:21
15 1913 Keil (K) Erik Oskarshamns KFK H-50 2 04:12:20
16 1904 Birgersson (K) Lotta Tibro KK D-45 1 04:12:53
17 1921 Mukherji (L) Martin Vaxholms KS H-40 1 04:13:36
18 1924 Regina (L) Jan Vetlanda H-45 1 04:22:50
19 1928 van Houten (L) Wiggo Landskrona KK H-45 1 04:24:53
20 1911 Johannesson (L) Mikael KK Eskimå H-45 1 04:24:55
21 1930 Åkesson (L) Jenny-Lynn KK Eskimå D-30 2 04:28:45
22 1926 Stråmberg (L) Mikael Landskrona KK H-40 1 04:45:22
23 1922 Möllersröm (L) Johan Landskrona KK H-22 1 04:45:23
24 1909 Handzic (L) Amneriz Landskrona KK H-50 1 04:45:24
25 1914 Klemming (K) Bengt Lotsens KK H-45 1 05:04:21
Genomgång kvällen innan
Uppladdning
Morgonens förberedelser
Invägning av kanoter
Starten går
Serviceteamet i väntans tider
Ensam Extreme på ingående
Inför första lyftet
Serviceteamet agerar
Vi visar modellprogrammet
Direkt efter målgången
Eftersnack och nedvarvning
Konkurrenterna biter ihop
På ingång till Tåtorp för kort lyft och sedan mot Vassbacken